GYIK - Gyakran Ismťtelt Kťrdťsek

BŠrmilyen Stop Stick-el kapcsolatos kťrdťsre szŪvesen vŠlaszolunk! Kťrdťsťt a kapcsolat menŁpont alatt teheti fel.

Egy√°ltal√°n vannak √ľld√∂z√©sek n√°lunk?
Elősz√∂r tiszt√°znunk kell, hogy a mai jogszab√°lyok olyan fogalmat, hogy "(k√∂z√ļti, g√©pj√°rműves) √ľld√∂z√©s" nem ismernek, a Magyar Rendőrs√©g nem √ľld√∂zhet (√©s nem is √ľld√∂z) senkit. Az erre hasonl√≠t√≥ szitu√°ci√≥k nem √ľld√∂z√©sek, a szervek kiz√°r√≥lag megk√ľl√∂nb√∂ztető jelz√©ssel k√∂vethetik a menek√ľlő aut√≥st, illetve hasonl√≥ m√≥don meg√°ll√°sra is k√©nyszer√≠thetik. Mindezek ellen√©re a jobb √©rthetős√©g √©rtelm√©ben mi a k√∂znyelvben elterjedt "√ľld√∂z√©s" sz√≥t haszn√°ljuk k√∂vetkező kis √°ttekint√©s√ľnkben.
√úld√∂z√©sek orsz√°gosan szinte napi rendszeress√©ggel előfordulnak, azonban az eseteknek egy nagyon kis r√©sz√©t "kapja fel a m√©dia". Olyan esetek, ahol a menek√ľlőt siker√ľl k√ľl√∂n√∂sebb baleset, s√©r√ľl√©s √©s hosszabb hajsza előtt elkapni, vagy nem der√ľl f√©ny komolyabb bűncselekm√©nyre, nem √©rdekesek a nyilv√°noss√°g sz√°m√°ra, √≠gy a jegyzők√∂nyvek sorai k√∂z√© b√ļjnak √©s soha nem kapnak nagyobb h√≠rver√©st. A statisztik√°nkban csak olyan esetek szerepelnek, amelyek valami√©rt eml√≠t√©sre m√©lt√≥ak lettek, de olyanok nem, ahol xy nem √°llt meg a rendőri jelz√©sre, majd a k√∂vetkező kereszteződ√©sben zs√°kutc√°ba hajtott √©s megadta mag√°t, de semmi egy√©b bűne nem volt.
A rendőrs√©g most nem rendelkezik √ļtz√°rakkal?
De, a magyar rendőri szervek jelenleg is rendelkeznek olyan, √ļn. "(sz√∂ges) műszaki √ļtz√°rakkal", amelyek k√©pesek j√°rművek meg√°ll√≠t√°s√°ra. Ezeket az eszk√∂z√∂ket j√≥r√©szt t√∂bb-t√≠z √©ve szerezt√©k be, azonban a Hat√°rőrs√©get a Rendőrs√©gbe val√≥ beolvad√°sa előtt valamilyen m√©rt√©kben felszerelt√©k a hagyom√°nyost√≥l korszerűbb, jobban haszn√°lhat√≥ darabokkal is.

A napi szolg√°latot teljes√≠tő, j√°rőr√∂zői feladatot ell√°t√≥k szerint a hagyom√°nyos (a r√©gi beszerz√©sű) √ļtz√°rakon m√©g megtal√°lhat√≥ a gy√°ri zs√≠r: gyakorlatilag nincs rendőr, aki haszn√°lt volna m√°r ilyen eszk√∂zt nagy sebess√©ggel menek√ľlő (√ľld√∂z√∂tt) aut√≥s ellen.
Haszn√°lhat√≥k egy√°ltal√°n valamire ezek a hagyom√°nyos √ļtz√°rak?
A hagyom√°nyos, legink√°bb elterjedt sz√∂ges √ļtz√°rr√≥l azt √°ll√≠tani, hogy haszn√°lhatatlan - nem lehet, de alkalmaz√°si ter√ľlete alapvetően elt√©r att√≥l, amire a Stop Stick term√©keket kifejlesztett√©k. Ezek a hagyom√°nyos √ļtz√°rak √°ltal√°ban neh√©z, robosztus, f√©mből k√©sz√ľlt, viszonylag lassan fel√°ll√≠that√≥ eszk√∂z√∂k. Ezen tulajdons√°gain√°l fogva megfelelő lehet E√ĀP-ok (Ellenőrző-√Āteresztő Pontok) l√©tes√≠t√©s√©re ott, ahol a forgalom lass√≠t√°sa vagy az aut√≥k meg√°ll√≠t√°sa √ļtj√°n kell kiszűrni a keresett g√©pkocsit, amelyről csak kev√©s inform√°ci√≥val rendelkez√ľnk (nem ismerj√ľk pl. a halad√°si √ļtvonal√°t), illetve sz√ľks√©g eset√©n meg kell akad√°lyozni annak elmenek√ľl√©s√©t.

Az E√ĀP-okra √©rv√©nyes mai szab√°lyoz√°s szerint az ilyen ellenőrző pontok l√©tes√≠t√©s√©re egy sor szab√°ly vonatkozik, ezekből n√©h√°ny:
- az √ļtz√°r alkalmaz√°s√°t rendőrfőkapit√°nyok (√©s n√©h√°ny hasonl√≥an magas beoszt√°s√ļ szem√©ly), valamint n√©h√°ny hely kiv√©tel√©vel rendőrkapit√°nyok rendelhetik el
- az √ļtz√°r alkalmaz√°s√°t megfelelő t√°vols√°gban előre kell jelezni "√ļtz√°r" kieg√©sz√≠tő t√°bl√°val ell√°tott "egy√©b vesz√©ly" t√°bl√°val
- k√∂z√ļton, vagy a k√∂zforgalom sz√°m√°ra megnyitott egy√©b √ļton √ļtz√°r csak ellenőrző-√°tengedő pont r√©szek√©nt telep√≠thető

Amint a fenti n√©h√°ny szab√°lyb√≥l is l√°that√≥ a hagyom√°nyos √ļtz√°rak gyors √©s hat√©kony bevet√©se a műszaki neh√©zs√©geken t√ļl a jogi szab√°lyoz√°s miatt is szinte lehetetlen, de E√ĀP-ok l√©tes√≠t√©s√©re alkalmasak. Tov√°bb cs√∂kkenti a hat√©konys√°got, hogy t√∂bbnyire ezen √ļtz√°rakb√≥l a kapit√°nys√°goknak a rendelkez√©sre √°ll√≥ kb. 1-1 db-os mennyis√©g is √°ltal√°ban a kapit√°nys√°g √©p√ľlet√©ben van t√°rolva (ahol van egy√°ltal√°n) √©s nem a j√°rőrg√©pkocsikban, teh√°t az enged√©ly megszerz√©se ut√°n az eszk√∂z√©rt el is kell menni √©s felvenni (meg kell eml√≠teni, hogy a hat√°rőrs√©gtől √°tvett n√©h√°ny j√°rmű is fel van szerelve √ļtz√°rral).
Hogyan műk√∂dnek a hagyom√°nyos √ļtz√°rak?
A hagyom√°nyos t√ľsk√©s √ļtz√°rak műk√∂d√©se ugyan hasonl√≠t valamelyest a Stop Stick-re, de mivel a t√ľsk√©k a szerkezetben maradnak, azoknak a hat√°s el√©r√©se √©rdek√©ben meglehetősen nagym√©rt√©kű roncsol√°st kell a gumiban okoznia, hogy el√©rje a c√©lj√°t, amely roncsol√°s potenci√°lisan az abroncs hirtelen l√©gveszt√©s√©t (durrdefekt) okozhatja, r√°ad√°sul előfordul, hogy az eg√©sz szerkezet beleszorul a gumiba, √≠gy feltekeredik a j√°rmű kerek√©re √©s hirtelen leblokkolja azt, ami - k√ľl√∂n√∂sen, ha csak az egyik ker√©kn√©l j√∂n l√©tre - nagyon vesz√©lyes.

A fentiek alapj√°n ezen eszk√∂z√∂k alkalmaz√°s√°nak jogszab√°lyi nehez√≠t√©s√©ben v√©lhetően az is szerepet j√°tszik, hogy ezen eszk√∂z√∂k biztons√°ggal csak ar√°nylag lass√ļ sebess√©gű j√°rművek ellen haszn√°lhat√≥k, nagy sebess√©gű j√°rmű eset√©ben alkalmaz√°sa komoly vesz√©lyforr√°s, a bevet√©s m√©rlegel√©s√©t tal√°n ez√©rt is b√≠zza a jogalkot√≥ magas beoszt√°s√ļ tisztre, azonban ezen jogi h√°tt√©r egyben a Stop Stick ker√©kk√∂tője is, hiszen a jogszab√°ly megalkot√°sakor a jogalkot√≥ m√©g nem tudhatott egy modernebb √©s biztons√°gosabban bevethető eszk√∂z l√©t√©ről, √≠gy ezen szab√°lyok alapj√°n az ugyanebbe a kateg√≥ri√°ba sorolt Stop Stick √©pp √ļgy nem haszn√°lhat√≥ hat√©konyan, mint a kor√°bbi eszk√∂z√∂k (pl. egy menek√ľl√©ses szitu√°ci√≥ eset√©n √°ltal√°ban nincs idő "figyelmeztető t√°bla megfelelő t√°vols√°gra t√∂rt√©nő" kihelyez√©s√©re, amely r√°ad√°sul a Stop Stick bevet√©s√©t vesz√©lyesebb√© teszi, eredm√©nyess√©g√©t cs√∂kkenti).
Mire való a Stop Stick?
A Stop Stick nem E√ĀP-ok l√©tes√≠t√©s√©re lett kifejlsztve, de persze ott is alkalmazhat√≥. Ez az eszk√∂z kifejezetten nagy sebess√©ggel menek√ľlő, az egy√©b meg√°ll√≠t√°sra tett k√≠s√©rleteknek ellenszeg√ľlő j√°rművek meg√°ll√≠t√°s√°ra-elfog√°s√°ra k√©sz√ľlt.
Miben k√ľl√∂nb√∂znek a tipikus ¬ď√ľld√∂z√©ses¬Ē szitu√°ci√≥k az ¬ďE√ĀP¬Ē-ok fel√°ll√≠t√°s√°val kezelt esetektől?
E√ĀP-okat √°ltal√°ban ott sz√ľks√©ges telep√≠teni, ahol egy adott ter√ľletet c√©lszerű k√∂rbez√°rni (pl. egy telep√ľl√©sen v√©grehajtott bűncslekm√©ny ut√°n), majd az √°thalad√≥ j√°rművek szűr√©s√©vel megtal√°lni az elk√∂vetőt.

A menek√ľl√©ses szitu√°ci√≥k alapjaiban t√©rnek el ettől a helyzettől. Itt az esetek d√∂ntő t√∂bbs√©g√©ben √©pp a rendőri int√©zked√©s v√°ltja ki a menek√ľl√©st, azaz legt√∂bbsz√∂r ismert a j√°rmű t√≠pusa, sz√≠ne, rendsz√°ma, a menek√ľl√©s ir√°nya √©s a j√°rőr√∂k t√∂bbnyire a menek√ľlő nyom√°ban vannak (megk√ľl√∂nb√∂ztető jelz√©sekkel k√∂vetik), valamint ellenszeg√ľl minden egy√©b meg√°ll√≠t√°si k√≠s√©rletnek.

Ezen menek√ľl√©sek a leggyakoribb k√∂z√∂s jellemzői a nagy sebess√©g, a k√∂zleked√©s szab√°lyainak a legdurv√°bb m√≥don val√≥ folyamatos (√©s sorozatos) megs√©rt√©se, valamint a leggyakrabban balesettel v√©gződő kimenetel. Az esetek nagy sz√°zal√©k√°ban t√∂bbsz√∂r is k√≠s√©rletet tesznek az int√©zkedő szervek a j√°rmű meg√°ll√≠t√°s√°ra, meglehetősen kev√©s sikerrel. A meg√°ll√≠t√°si k√≠s√©rletek egy r√©sz√©t jobb h√≠j√°n az √ļton keresztbe √°ll√≠tott j√°rőraut√≥, mint √ļtz√°r haszn√°lat√°val hajtj√°k v√©gre, amely a leggyakrabban sikertelen, vagy az√©rt, mert a menek√ľlő egyszerűen kiker√ľli a rendőraut√≥t, vagy az√©rt, mert a keresztbe √°ll√≠tott aut√≥nak neki√ľtk√∂zik √©s √ļgy ker√ľli ki azt. Sz√°mtalan esetben s√©r√ľlt m√°r meg rendőrs√©gi j√°rőraut√≥ az ut√≥bbi √©vekben ilyen szitu√°ci√≥kban √©s sok rendőr szerzett m√°r s√ļlyos s√©r√ľl√©st, mert elsodorta a "meg√°llj" jelz√©st figyelmen k√≠v√ľl hagy√≥ aut√≥s.
Milyen vesz√©lyei vannak az √ľld√∂z√©ses szitu√°ci√≥knak?
A j√°rművezetők √°ltal√°ban csak valamilyen nyom√≥s ok (v√©lt vagy val√≥s) miatt kezdenek menek√ľlni a rendőri int√©zked√©s elől, az az ember, aki nem k√∂vetett el semmilyen bűnt, √°ltal√°ban eleget tesz a rendőr meg√°llj jelz√©s√©nek, azonban nagyon ritk√°n, de előfordul olyan eset is, amikor minden racion√°lis ok n√©lk√ľl p√°nikol be a sofőr √©s kezd el menek√ľlni. A l√©nyeg szempontj√°b√≥l minden olyan eset, amikor a rendőrs√©g megk√ľl√∂nb√∂ztető jelz√©ssel a szem√©lyt k√∂vetni kezdi potenic√°lisan √©letvesz√©lyes szitu√°ci√≥nak tekintendő.

A menek√ľlő aut√≥s igyekszik eg√©rutat nyerni √©s az első szab√°lytalans√°gok elk√∂vet√©se ut√°n "m√°r minden mindegy" alapon t√∂bbnyire semmilyen k√∂zleked√©si szab√°lyt nem tart be. A menek√ľl√©s ezen jellemzői teszik rendk√≠v√ľl vesz√©lyess√© az ilyen cselekm√©nyeket.

Nem neh√©z bel√°tni, hogy a szab√°lyokra fittyet h√°ny√≥ aut√≥s, ¬Ė hogy eg√©rutat nyerjen ¬Ė szinte mindig a megengedett sebess√©get jelentősen t√ļll√©pve, aut√≥ja erej√©hez m√©rten igyekszik a legmagasabb sebess√©get el√©rni, ami m√°r √∂nmag√°ban is √©letvesz√©lyt jelent az √ļtj√°ba ker√ľlőkre. A magas sebess√©g mellett nagy val√≥sz√≠nűs√©ggel a menek√ľlő sok egy√©b m√°s szab√°lyt sem fog betartani, pl. nem v√°rhat√≥, hogy lass√≠t a gyalog√°tkelőhelyekn√©l, feltehetőleg a STOP, vagy az elsőbbs√©gad√°s k√∂telező t√°bl√°kat is figyelmen k√≠v√ľl hagyja, de a forgalomir√°ny√≠t√≥ l√°mp√°kn√°l sem val√≥sz√≠nű, hogy meg fog √°llni. Gyakran a menek√ľlő forgalommal szemben is behajt egyir√°ny√ļ utc√°kba, sőt aut√≥p√°ly√°n is volt m√°r ilyenre p√©lda.

Ezen jellemzők alapj√°n √©rthető, hogy az √ľld√∂z√©ses-menek√ľl√©ses szitu√°ci√≥k nagy r√©sze akkor √©r v√©get, amikor a menek√ľlő műszaki okok miatt m√°r nem k√©pes tov√°bbhaladni: j√≥ esetben beszorul egy zs√°kutc√°ba, rosszabb esetben √°rokba, ker√≠t√©snek, h√°zfalnak, vagy egy√©b √©p√≠tm√©nynek hajt, de 2008 okt√≥ber√©ben p√©ld√°ul egy menek√ľlő front√°lisan √ľtk√∂z√∂tt egy v√©tlen g√©pkocsival (l√°sd: hazai statisztika, 2008. okt√≥ber 2.), aminek k√∂vetkezt√©ben a menek√ľlőn k√≠v√ľl a v√©tlen aut√≥ sofőrje is a helysz√≠nen elhunyt (az √°ldozat kisgyermeke √©s f√©rje szint√©n s√ļlyos s√©r√ľl√©seket szenvedett).

Nem ritk√°k azon √ľld√∂z√©ses-menek√ľl√©sek, amikor a rendőrs√©g t√∂bb t√≠z percen (gyakran 30-40 percen) kereszt√ľl sem k√©pes a menek√ľlőt meg√°ll√≠tani √©s csak a vak szerencs√©nek k√∂sz√∂nhető, hogy hal√°los √°ldozat n√©lk√ľl √©r v√©get az eset, az egyik ilyen, nagy m√©diavisszhangot kiv√°ltott eset volt 2004-ben, amikor egy belga BMW-s a szlov√°k hat√°rt√≥l eg√©szen Budapestig jutott an√©lk√ľl, hogy siker√ľlt volna feltart√≥ztatni (csak m√°snap tal√°lt√°k meg az aut√≥j√°t egy budapesti m√©lygar√°zsban).
Milyen előnyei vannak a Stop Stick-nek?
A Stop Stick kifejezetten menek√ľlő aut√≥sok elfog√°s√°ra lett kifejlesztve, ez√©rt erre a c√©lra is a legalkalmasabb.
A Stop Stick bevet√©se rendk√≠v√ľl gyors, a j√°rőraut√≥ meg√°ll√°s√°t√≥l sz√°m√≠tott 10 m√°sodpercen bel√ľl √ľzemk√©sz.
A Stop Stick biztons√°gos a rendőrre n√©zve, hiszen bevet√©s√©t az int√©zkedő szem√©ly ak√°r 15-20 m√©ter t√°volr√≥l is ir√°ny√≠thatja, amely t√°vols√°g elegendő a vesz√©ly minimaliz√°s√°ra.
A Stop Stick biztons√°gos a menek√ľlőre n√©zve is, hiszen a lass√ļ leereszt√©snek k√∂sz√∂nhetően a j√°rmű v√©gig ir√°ny√≠that√≥ marad, a vezető nem veszti el hirtelen uralm√°t a kocsija felett.
A Stop Stick mindenk√©ppen hat√°sos, ugyanis, ha nem is siker√ľl meg√°ll√°sra k√©nyszer√≠teni a j√°rmű vezetőj√©t, de annak halad√°sa mindenk√©ppen lelassul, a tov√°bbi alacsonyabb sebess√©gű menek√ľl√©s biztons√°gosabb √©s a rendőri szerveknek is t√∂bb ideje marad a tov√°bbi int√©zked√©sek megt√©tel√©re (pl. a k√∂vetkező telep√ľl√©sen tov√°bbi erőket koncentr√°lni).
Alkalmaz√°sa nagy sebess√©gű j√°rmű ellen is lehets√©ges, a leggyorsabb elfogott j√°rmű 225 km/√≥-s sebess√©ggel hajtott √°t a szerkezeten, baleset n√©lk√ľl.
Haszn√°lhat√≥ szem√©lyg√©pkocsik, kisteheraut√≥k, sőt nagyobb teheraut√≥k, kamionok ellen is.

A Stop Stick-et d√≠jmentesen cser√©lj√ľk a v√°s√°rl√°st√≥l sz√°m√≠tott 5 √©ven bel√ľl, b√°rh√°nyszor is ker√ľlt sor ezen időszak alatt a bevet√©s√©re.