GYIK - Gyakran Ismételt Kérdések

Bármilyen Stop Stick-el kapcsolatos kérdésre szívesen válaszolunk! Kérdését a kapcsolat menüpont alatt teheti fel.

Egyáltalán vannak üldözések nálunk?
Először tisztáznunk kell, hogy a mai jogszabályok olyan fogalmat, hogy "(közúti, gépjárműves) üldözés" nem ismernek, a Magyar Rendőrség nem üldözhet (és nem is üldöz) senkit. Az erre hasonlító szituációk nem üldözések, a szervek kizárólag megkülönböztető jelzéssel követhetik a menekülő autóst, illetve hasonló módon megállásra is kényszeríthetik. Mindezek ellenére a jobb érthetőség értelmében mi a köznyelvben elterjedt "üldözés" szót használjuk következő kis áttekintésünkben.
Üldözések országosan szinte napi rendszerességgel előfordulnak, azonban az eseteknek egy nagyon kis részét "kapja fel a média". Olyan esetek, ahol a menekülőt sikerül különösebb baleset, sérülés és hosszabb hajsza előtt elkapni, vagy nem derül fény komolyabb bűncselekményre, nem érdekesek a nyilvánosság számára, így a jegyzőkönyvek sorai közé bújnak és soha nem kapnak nagyobb hírverést. A statisztikánkban csak olyan esetek szerepelnek, amelyek valamiért említésre méltóak lettek, de olyanok nem, ahol xy nem állt meg a rendőri jelzésre, majd a következő kereszteződésben zsákutcába hajtott és megadta magát, de semmi egyéb bűne nem volt.
A rendőrség most nem rendelkezik útzárakkal?
De, a magyar rendőri szervek jelenleg is rendelkeznek olyan, ún. "(szöges) műszaki útzárakkal", amelyek képesek járművek megállítására. Ezeket az eszközöket jórészt több-tíz éve szerezték be, azonban a Határőrséget a Rendőrségbe való beolvadása előtt valamilyen mértékben felszerelték a hagyományostól korszerűbb, jobban használható darabokkal is.

A napi szolgálatot teljesítő, járőrözői feladatot ellátók szerint a hagyományos (a régi beszerzésű) útzárakon még megtalálható a gyári zsír: gyakorlatilag nincs rendőr, aki használt volna már ilyen eszközt nagy sebességgel menekülő (üldözött) autós ellen.
Használhatók egyáltalán valamire ezek a hagyományos útzárak?
A hagyományos, leginkább elterjedt szöges útzárról azt állítani, hogy használhatatlan - nem lehet, de alkalmazási területe alapvetően eltér attól, amire a Stop Stick termékeket kifejlesztették. Ezek a hagyományos útzárak általában nehéz, robosztus, fémből készült, viszonylag lassan felállítható eszközök. Ezen tulajdonságainál fogva megfelelő lehet EÁP-ok (Ellenőrző-Áteresztő Pontok) létesítésére ott, ahol a forgalom lassítása vagy az autók megállítása útján kell kiszűrni a keresett gépkocsit, amelyről csak kevés információval rendelkezünk (nem ismerjük pl. a haladási útvonalát), illetve szükség esetén meg kell akadályozni annak elmenekülését.

Az EÁP-okra érvényes mai szabályozás szerint az ilyen ellenőrző pontok létesítésére egy sor szabály vonatkozik, ezekből néhány:
- az útzár alkalmazását rendőrfőkapitányok (és néhány hasonlóan magas beosztású személy), valamint néhány hely kivételével rendőrkapitányok rendelhetik el
- az útzár alkalmazását megfelelő távolságban előre kell jelezni "útzár" kiegészítő táblával ellátott "egyéb veszély" táblával
- közúton, vagy a közforgalom számára megnyitott egyéb úton útzár csak ellenőrző-átengedő pont részeként telepíthető

Amint a fenti néhány szabályból is látható a hagyományos útzárak gyors és hatékony bevetése a műszaki nehézségeken túl a jogi szabályozás miatt is szinte lehetetlen, de EÁP-ok létesítésére alkalmasak. Tovább csökkenti a hatékonyságot, hogy többnyire ezen útzárakból a kapitányságoknak a rendelkezésre álló kb. 1-1 db-os mennyiség is általában a kapitányság épületében van tárolva (ahol van egyáltalán) és nem a járőrgépkocsikban, tehát az engedély megszerzése után az eszközért el is kell menni és felvenni (meg kell említeni, hogy a határőrségtől átvett néhány jármű is fel van szerelve útzárral).
Hogyan működnek a hagyományos útzárak?
A hagyományos tüskés útzárak működése ugyan hasonlít valamelyest a Stop Stick-re, de mivel a tüskék a szerkezetben maradnak, azoknak a hatás elérése érdekében meglehetősen nagymértékű roncsolást kell a gumiban okoznia, hogy elérje a célját, amely roncsolás potenciálisan az abroncs hirtelen légvesztését (durrdefekt) okozhatja, ráadásul előfordul, hogy az egész szerkezet beleszorul a gumiba, így feltekeredik a jármű kerekére és hirtelen leblokkolja azt, ami - különösen, ha csak az egyik keréknél jön létre - nagyon veszélyes.

A fentiek alapján ezen eszközök alkalmazásának jogszabályi nehezítésében vélhetően az is szerepet játszik, hogy ezen eszközök biztonsággal csak aránylag lassú sebességű járművek ellen használhatók, nagy sebességű jármű esetében alkalmazása komoly veszélyforrás, a bevetés mérlegelését talán ezért is bízza a jogalkotó magas beosztású tisztre, azonban ezen jogi háttér egyben a Stop Stick kerékkötője is, hiszen a jogszabály megalkotásakor a jogalkotó még nem tudhatott egy modernebb és biztonságosabban bevethető eszköz létéről, így ezen szabályok alapján az ugyanebbe a kategóriába sorolt Stop Stick épp úgy nem használható hatékonyan, mint a korábbi eszközök (pl. egy meneküléses szituáció esetén általában nincs idő "figyelmeztető tábla megfelelő távolságra történő" kihelyezésére, amely ráadásul a Stop Stick bevetését veszélyesebbé teszi, eredményességét csökkenti).
Mire való a Stop Stick?
A Stop Stick nem EÁP-ok létesítésére lett kifejlsztve, de persze ott is alkalmazható. Ez az eszköz kifejezetten nagy sebességgel menekülő, az egyéb megállításra tett kísérleteknek ellenszegülő járművek megállítására-elfogására készült.
Miben különböznek a tipikus “üldözéses” szituációk az “EÁP”-ok felállításával kezelt esetektől?
EÁP-okat általában ott szükséges telepíteni, ahol egy adott területet célszerű körbezárni (pl. egy településen végrehajtott bűncslekmény után), majd az áthaladó járművek szűrésével megtalálni az elkövetőt.

A meneküléses szituációk alapjaiban térnek el ettől a helyzettől. Itt az esetek döntő többségében épp a rendőri intézkedés váltja ki a menekülést, azaz legtöbbször ismert a jármű típusa, színe, rendszáma, a menekülés iránya és a járőrök többnyire a menekülő nyomában vannak (megkülönböztető jelzésekkel követik), valamint ellenszegül minden egyéb megállítási kísérletnek.

Ezen menekülések a leggyakoribb közös jellemzői a nagy sebesség, a közlekedés szabályainak a legdurvább módon való folyamatos (és sorozatos) megsértése, valamint a leggyakrabban balesettel végződő kimenetel. Az esetek nagy százalékában többször is kísérletet tesznek az intézkedő szervek a jármű megállítására, meglehetősen kevés sikerrel. A megállítási kísérletek egy részét jobb híján az úton keresztbe állított járőrautó, mint útzár használatával hajtják végre, amely a leggyakrabban sikertelen, vagy azért, mert a menekülő egyszerűen kikerüli a rendőrautót, vagy azért, mert a keresztbe állított autónak nekiütközik és úgy kerüli ki azt. Számtalan esetben sérült már meg rendőrségi járőrautó az utóbbi években ilyen szituációkban és sok rendőr szerzett már súlyos sérülést, mert elsodorta a "megállj" jelzést figyelmen kívül hagyó autós.
Milyen veszélyei vannak az üldözéses szituációknak?
A járművezetők általában csak valamilyen nyomós ok (vélt vagy valós) miatt kezdenek menekülni a rendőri intézkedés elől, az az ember, aki nem követett el semmilyen bűnt, általában eleget tesz a rendőr megállj jelzésének, azonban nagyon ritkán, de előfordul olyan eset is, amikor minden racionális ok nélkül pánikol be a sofőr és kezd el menekülni. A lényeg szempontjából minden olyan eset, amikor a rendőrség megkülönböztető jelzéssel a személyt követni kezdi potenicálisan életveszélyes szituációnak tekintendő.

A menekülő autós igyekszik egérutat nyerni és az első szabálytalanságok elkövetése után "már minden mindegy" alapon többnyire semmilyen közlekedési szabályt nem tart be. A menekülés ezen jellemzői teszik rendkívül veszélyessé az ilyen cselekményeket.

Nem nehéz belátni, hogy a szabályokra fittyet hányó autós, – hogy egérutat nyerjen – szinte mindig a megengedett sebességet jelentősen túllépve, autója erejéhez mérten igyekszik a legmagasabb sebességet elérni, ami már önmagában is életveszélyt jelent az útjába kerülőkre. A magas sebesség mellett nagy valószínűséggel a menekülő sok egyéb más szabályt sem fog betartani, pl. nem várható, hogy lassít a gyalogátkelőhelyeknél, feltehetőleg a STOP, vagy az elsőbbségadás kötelező táblákat is figyelmen kívül hagyja, de a forgalomirányító lámpáknál sem valószínű, hogy meg fog állni. Gyakran a menekülő forgalommal szemben is behajt egyirányú utcákba, sőt autópályán is volt már ilyenre példa.

Ezen jellemzők alapján érthető, hogy az üldözéses-meneküléses szituációk nagy része akkor ér véget, amikor a menekülő műszaki okok miatt már nem képes továbbhaladni: jó esetben beszorul egy zsákutcába, rosszabb esetben árokba, kerítésnek, házfalnak, vagy egyéb építménynek hajt, de 2008 októberében például egy menekülő frontálisan ütközött egy vétlen gépkocsival (lásd: hazai statisztika, 2008. október 2.), aminek következtében a menekülőn kívül a vétlen autó sofőrje is a helyszínen elhunyt (az áldozat kisgyermeke és férje szintén súlyos sérüléseket szenvedett).

Nem ritkák azon üldözéses-menekülések, amikor a rendőrség több tíz percen (gyakran 30-40 percen) keresztül sem képes a menekülőt megállítani és csak a vak szerencsének köszönhető, hogy halálos áldozat nélkül ér véget az eset, az egyik ilyen, nagy médiavisszhangot kiváltott eset volt 2004-ben, amikor egy belga BMW-s a szlovák határtól egészen Budapestig jutott anélkül, hogy sikerült volna feltartóztatni (csak másnap találták meg az autóját egy budapesti mélygarázsban).
Milyen előnyei vannak a Stop Stick-nek?
A Stop Stick kifejezetten menekülő autósok elfogására lett kifejlesztve, ezért erre a célra is a legalkalmasabb.
A Stop Stick bevetése rendkívül gyors, a járőrautó megállásától számított 10 másodpercen belül üzemkész.
A Stop Stick biztonságos a rendőrre nézve, hiszen bevetését az intézkedő személy akár 15-20 méter távolról is irányíthatja, amely távolság elegendő a veszély minimalizására.
A Stop Stick biztonságos a menekülőre nézve is, hiszen a lassú leeresztésnek köszönhetően a jármű végig irányítható marad, a vezető nem veszti el hirtelen uralmát a kocsija felett.
A Stop Stick mindenképpen hatásos, ugyanis, ha nem is sikerül megállásra kényszeríteni a jármű vezetőjét, de annak haladása mindenképpen lelassul, a további alacsonyabb sebességű menekülés biztonságosabb és a rendőri szerveknek is több ideje marad a további intézkedések megtételére (pl. a következő településen további erőket koncentrálni).
Alkalmazása nagy sebességű jármű ellen is lehetséges, a leggyorsabb elfogott jármű 225 km/ó-s sebességgel hajtott át a szerkezeten, baleset nélkül.
Használható személygépkocsik, kisteherautók, sőt nagyobb teherautók, kamionok ellen is.

A Stop Stick-et díjmentesen cseréljük a vásárlástól számított 5 éven belül, bárhányszor is került sor ezen időszak alatt a bevetésére.